اخبار > روانشناسی در قرآن کریم



روانشناسی در قرآن کریم

هدف نهایی نزول قرآن، انسان سازی و تربیت بشر است، بنابراین منظور از «همه چیز» تمام اموری است كه انسان برای پیمودن راه تكامل به آنها نیاز دارد. اموری كه تمامی جنبه‌های مادی، معنوی، فردی و اجتماعی او را در برمی‌گیرد؛ از جمله مطالبی كه در قرآن به طور تفضیل بیان شده، مسائلی است كه از رئوس موضوعات علم روانشناسی به شمار می‌رود. یكی از امور مهم زندگی انسان چگونه اندیشیدن است، چراكه نحوه تفكر هر فرد به طور مستقیم بر احساسات و عملكردهای او تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب، شخصیت انسان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

11 نکته روانشناسی در قرآن

1- از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق، (آیات 2 تا 20 سوره بقره).

2- شخصیت‌های مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی می‌باشند: آنان که به خود ظلم می‌کنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند، (فاطر/32).

3- مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشه اش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است.

4- خصوصیت بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشه‌ای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیم گیری و ناتوانی در قضاوت می‌گردد، (بقره/8 تا 20 و منافقون).

5- در قرآن کریم، در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راه‌های برطرف ساختن آن سخن گفته شده است. گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است.

6- در دیدگاه قرآن، ترس دو نوع است: «ترس پسندیده و ترس ناپسند»، ترس پسندیده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست که منجر به اصلاح رفتار می شود، (انفال/2)، و ترس ناپسند، اضطرابی شدید با علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین می‌برد و باید با آن مبارزه شود، (احزاب/10 و 11).

7- از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد، خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار; خشم متعادل، راهی برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد. قرآن کریم با توصیه به صبر و پاسخ‌گویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسیله سفارش به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و… به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است.

که به ترتیب در سوره شوری آیه 43، فصلت آیه 34، آل عمران آیات 133 و 143، شوری آیات 36 و 37 و نور آیه 22 بیان شده است.

8- در قرآن به سه نوع از مکانیسم های دفاعی، روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی (منافقون/4)، دلیل تراشی (بقره/11 و 12) و واکنش سازی (بقره/204 و 205 و منافقون/4).

9- در فرهنگ قرآن یکی از راه های مؤثر و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است; (یونس/57).

10- در روش روان درمانی قرآنی، ایمان، تولید امنیت درونی و آرامش می نماید; (انعام/82 و رعد/28).

11- یاد خدا، آرام بخش دلهاست، (رعد/28).


چهارشنبه ١٩ آبان ١٤٠٠ ٠٨:٤٨ News ٣٤٤٣٧


خروج





نمایش خبر

مسابقه خاطرنویسی به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار (با محوریت مقابله با کرونا)
لزوم رعایت جدی دستورالعمل های بهداشتی با وجود آبی شدن شرایط استان
برگزاری دومین جشنواره ملی «امیرکبیر» در البرز
بازدید معاونت محترم آموزش دانشگاه از دانشکده علوم توانبخشی
دوره آموزش همگانی جمعیت هلال احمر با مخاطرات کرونا
فراخوان آذرماه سال ۱۴۰۰ مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران به شرح زیر است:
برگزاری اولین کرسی ترویجی دانش پژوهی آموزشی در راستای توسعه طرح ها و فرآیندهای دانش پژوهی در دانشگاه (حضور اعضای هیات علمی در این کرسی الزامی میباشد)
فرم درخواست حساب کاربری در فضای ابری برای اعضای هیئت علمی
فرم درخواست اتصال پست الكترونيكي دانشگاه به ایمیل پشتیبان شخصی(Gmail/Yahoo)
اهدای کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابداری
تکمیل ثبت نام در معاونت فرهنگی و امور دانشجویی شرط بهره مندی از تسهیلات رفاهی دانشگاه است.
بخشنامه رعایت اصول و سیاستهای کلی مربوط به مصرف گاز
اطلاعیه هفته پژوهش
اطلاعیه شماره 27 ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم ‌پزشکی زاهدان
روانشناسی در قرآن کریم
اولویت طرح ها و پایان نامه های اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی
برگزاری جشنواره فرآیندهای آموزشی شهید مطهری (درون دانشگاهی)
دعوت حضور در تاریخ 1400/8/22 در جلسه نابرابری های اجتماعی در پاندومی کرونا ویروس
نوآوری اجتماعی در کتابخانه های عمومی
کارگاه ترجمان دانش و اثربخشی پژوهش

محتوای مرتبط





  • زاهدان - میدان دکتر حسابی - بلوار جنت پردیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان - دانشکده علوم توانبخشی
  • کدپستی دانشگاه : 9816743463
  • 054-33295836
سروش لیست سایت های دانشگاه

اهداف آموزشی

سهيم شدن در توليد علم در حوزه توانبخشی در گستره جهاني.

برنامه ریزی در جهت اخذ مجوز و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی.

تکمیل کادر هیئت علمی.

راه اندازی رشته کاردرمانی و ارتوپدی فنی.

اهداف آموزشی

تأمين نيروي انساني مورد نيازمند جهت سرويس دهي علمي و عملي به بيماران نياز خدمات توانبخشی.

اهتمام در جهت شناساندن جایگاه حرفه ای رشته های توانبخشی به سایر متخصصین علوم پزشکی و آحاد جامعه.

چشم انداز

دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تلاش مضاعف و ایجاد امکانات و بستر مناسب در زمینه های آموزشی، پژوهشی و درمانی و در مقیاس استانداردهای جهانی می تواند به عنوان یک قطب توانبخشی در منطقه شرق کشور و یکی از دانشکده های تراز اول توانبخشی در ایران مطرح گردد.


تعداد بازدیدکنندگان امروز 255
آخرین بروزرسانی سایت: 1 ساعت قبل